#4
Świadoma moda

Świadoma, eko, slow – niezależnie od tego, jak ją nazwiemy, jej wpływ na środowisko naturalne jest nie do przecenienia. Moda, bo o niej mowa, powinna być brana przez nas pod uwagę w kontekście projektowania zrównoważonego, ekologicznego życia.

To ten element, o jakim często zapominamy, a który powinien być traktowany priorytetowo. Co więc możesz zrobić, aby podchodzić do zjawiska mody świadomie oraz etycznie? Przede wszystkim warto zainteresować się odzieżą i akcesoriami produkowanymi przez firmy, które dbają nie tylko o wynik finansowy, ale też rozwój ludzi i planety.

Brzmi skomplikowanie? Spokojnie, poniżej znajdziesz szereg porad, które pomogą Ci stać się częścią ruchu świadomej mody. To ważny krok w pracy na rzecz poprawy stanu środowiska naturalnego naszej planety.

Świadoma moda
Czego dowiesz się
w tym rozdziale?
  • Poznasz pojęcia związane ze świadomą modą.
  • Zrozumiesz zjawisko greenwashingu.
  • Dowiesz się, jak dbać o ubrania.
  • Nauczysz się być świadomym konsumentem.

Świadoma moda
– pojęcia, jakie warto poznać

Szybka moda

Fast fashion (szybka moda)

Model biznesowy oparty o masową produkcję ubrań i dodatków, często wzorowanych na kolekcjach z największych domów mody. Produkcja ma charakter niskokosztowy, wyróżnia się stosunkowo niską jakością.

Filary fast fashion to – nawiązywanie do aktualnych trendów, niska cena, duża dostępność.

Produkcja odbywa się m.in. w Chinach, Kambodży, Pakistanie czy Bangladeszu. Nisko opłacani pracownicy często przebywają w skandalicznych warunkach, niekiedy przypłacając pracę zdrowiem, a nawet życiem.

Częstą praktyką firm odzieżowych z segmentu fast fashion jest zawyżanie ceny początkowej, aby później móc oferować ubrania w rozmaitych akcjach promocyjnych. To właśnie wtedy generowany jest największy zysk.

Capsule wardrobe
Capsule wardrobe

– idea, według której powinniśmy komponować naszą odzież w ten sposób, aby z kilkunastu podstawowych ubrań móc stworzyć bardzo wiele stylizacji.

Sustainable fashion
(zrównoważona/eko moda)

Zrównoważona moda odnosi się zarówno do wpływu przemysłu modowego na środowisko naturalne, jak i szeroko rozumianej sprawiedliwości społecznej w jego kontekście.

Jej celem jest doprowadzenie do sytuacji, w której oddziaływanie sektora modowego na środowisko naturalne jest neutralne, a pracownicy należycie wynagradzani i traktowani z szacunkiem. Co ważne, termin obejmuje procesy, ale też podmioty (firmy, organizacje, stowarzyszenia) działające w tym kierunku.

Filary sustainable fashion to ekologiczne, certyfikowane materiały, ograniczona produkcja w myśl zasady – tylko tyle, ile potrzeba, biodegradowalne opakowania oraz edukacja konsumentów. Działania związane ze zrównoważoną modą to przede wszystkim Capsule Wardrobe (szafa kapsułkowa), świadoma rezygnacja z zakupów w sieciówkach, dawanie starym ubraniom nowego życia.

Zrównoważona moda obejmuje cały proces, w którym odzież jest produkowana, konsumowana i wyrzucana. Zamiast ilości kieruje się jakością, stawia na ponadczasowe modele, rezygnuje z sezonowości.

Slow fashion

Slow fashion

To część mody zrównoważonej. Ruch stojący w kontrze do fast fashion. Skupia się na ekologicznej produkcji odzieży i akcesoriów oraz promowaniu etycznego zatrudnienia w przemyśle tekstylnym.

Slow fashion opowiada się za minimalizacją nadmiernego konsumpcjonizmu, sprzeciwia się wyzyskowi taniej siły roboczej i zawyżonej eksploatacji zasobów naturalnych planety.

Coraz więcej producentów odzieży podejmuje działania w duchu slow fashion. Polegają one m.in. na wykorzystywaniu materiałów przyjaznych dla środowiska oraz na zmniejszeniu liczby odpadów i ograniczeniu zużycia zasobów, dzięki recyklingowi odzieży.

Fair trade

Fair trade (sprawiedliwy handel)

To międzynarodowy ruch zrzeszający konsumentów, producentów, importerów oraz organizacje pozarządowe. Tworzy on niezależny system handlowy celem wsparcia drobnych wytwórców – m.in. rolników, rzemieślników.

Fair trade stanowi jeden z nurtów ekonomii społecznej. Jego główne założenie mówi, że człowiek (np. wytwórca, robotnik, konsument) jest zawsze ważniejszy od zysku. Ruch dąży do zapewnienia równych szans w dostępie do rynków sprzedaży producentom z Afryki, Azji czy Ameryki Łacińskiej.

Conscious shopping

Conscious shopping (odpowiedzialne zakupy)

Idea polegająca na robieniu zakupów świadomych, przemyślanych, przydatnych. Nie musisz z nich rezygnować, ale warto, abyś je ograniczył. Rozpatrz każdy planowany zakup pod kątem jakości, przydatności oraz wpływu na środowisko naturalne. Wybieraj rzeczy, których naprawdę potrzebujesz – wysokojakościowe, trwałe, wykonane z materiałów o dobrym składzie.

Moda cyrkularna

Moda cyrkularna

W pewnym sensie kluczowa w kontekście zrównoważenia wpływu przemysłu modowego na środowisko naturalne. Zajmuje się jednym z jego największych wyzwań, czyli odpadami. Jej sedno stanowi idea obiegu zamkniętego, którego etapami są – produkcja, konsumpcja, ponowne wykorzystanie.

Ekologiczne tkaniny

Ekologiczne tkaniny

Ekologiczne, czyli właściwie jakie? Chodzi o tkaniny wyprodukowane w zgodzie ze środowiskiem, jak też przyjazne naszemu zdrowiu. To niezwykle ważne, ponieważ ciało wchłania, aż 75% substancji z materiałów, które nosi.

Tego typu tkaniny są także komfortowe w użytkowaniu. w pewnym stopniu dostosowują się do warunków pogodowych, regulując ciepło i potliwość.

Oto tkaniny warte uwagi:
  • bawełna organiczna z certyfikatem Fair trade,
  • len,
  • jedwab wegański lub pochodzący z drugiego obiegu,
  • Lyocell (inaczej tencel), włókna konopi, wełna z alpak,
  • wysokojakościowe tkaniny pochodzące z recyklingu.

Ciemna strona mody.

Jak pewnie się domyślasz, przemysł modowy ma negatywny wpływ na stan środowiska naturalnego. Ruchy takie jak sustainable fashion, czy slow fashion stanowią krok w kierunku poprawy sytuacji, jednak w skali globalnej produkcja ubrań, czy rozmaitych akcesoriów modowych wciąż generuje wiele problemów. Poniżej znajdziesz niektóre z nich. Pomogą Ci one zrozumieć skalę problemu i stać się bardziej świadomym konsumentem.

5%
globalnej produkcji
śmieci stanowią
ubrania.

Przemysł tekstylny
odpowiada za 10% emisji
dwutlenku węgla, a także
wysusza źródła wody,
zanieczyszcza rzeki
i strumienie.

Wytwarzanie poliestru
– włókna syntetycznego
wykorzystywanego do produkcji
ubrań – generuje od dwóch
do trzech razy większą emisję
dwutlenku węgla niż wytwórstwo
bawełny. w dodatku poliester
nie rozkłada się w oceanie,
zanieczyszczając go.

Branża odzieżowa
jest drugim co do wielkości
konsumentem wody na
świecie. Przykładowo –
wyprodukowanie tylko jednej
pary dżinsów zużywa ponad
7500 litrów wody!

Jak dbać o nasze ubrania?

Uprządkuj szafe

Uporządkuj swoją szafę

  • Posegreguj swoją odzież na trzy grupy:
    ubrania, których już nie nosisz,
    ubrania, z których regularnie korzystasz,
    ubrania, które darzysz sentymentem.
  • Pomoże Ci to w podjęciu decyzji, co zostawić, a co np. wydać czy sprzedać. Pamiętaj, żeby nie wyrzucać ubrań, tylko dlatego, że ich już nie nosisz. Jeśli są w dobrym stanie, to z pewnością znajdzie się ktoś, kto da im drugie życie.
  • Chociaż poszukiwanie własnego stylu jest ważne, to warto robić to z głową. w podpatrywaniu trendów nie ma nic złego, ale nie warto ślepo za nimi podążać. Ubieraj się w to, co naprawdę Ci się podoba i pamiętaj – zawsze wybieraj materiały dobrej jakości. Dobrym pomysłem jest też zakup ubrań o uniwersalnych fasonach. Istnieje szansa, że zostaną z Tobą na dłużej!
Dbaj o ubrania

Dbaj o swoje ubrania

  • Pamiętaj, że najbardziej ekologiczne ubrania to te, które mamy już w szafie.
  • Stosuj się do wskazówek dotyczących prania, które znajdziesz na metkach
  • Oznaczenia na metkach
  • Przechowuj ubrania w odpowiedni sposób – np. swetry lubią leżeć złożone, ponieważ wieszaki zanadto je rozciągają.
  • Naprawiaj i konserwuj. Mała dziurka to nie koniec świata, sprawdź, czy nie możesz jej zszyć lub zasłonić np. modną naszywką.
Daj ubranion drugie życie

Daj ubraniom drugie życie

  • Rozsądne, świadome podejście do mody i nabywania ubrań może być też całkiem towarzyskim zajęciem. Organizuj swapy! To system wymiany ubrań bądź przedmiotów. Spotkaj się ze znajomymi i sprawdźcie, czy przypadkiem nie możecie wymienić się ciuchami. A może ktoś z rodziny nosi podobny rozmiar? Porozmawiaj o tym z bliskimi.
  • Pamiętaj, że ubrania, które oddajesz, wymieniasz czy sprzedajesz, powinny być niezniszczone i czyste. Zwróć też uwagę gdzie i w jakim celu oddajesz odzież. Istnieje sporo akcji jak np. Ubrania do Oddania, którym możesz zaufać.
  • Warto też poszukać sklepów charytatywnych lub odwiedzić pobliski dom dziecka.
Kupuj odpowiedzialnie

Kupuj odpowiedzialnie – mniej, ale wyższej jakości

  • Wybieraj trwałą odzież wysokiej jakości, która będzie nadawała się do noszenia nawet po wielu praniach. Zwracaj uwagę na rodzaj materiału oraz kraj produkcji.
  • Nie goń za modą! Ubieraj to, w czym dobrze się czujesz, co pasuje do Ciebie.
  • Do promocji podchodź ostrożnie. Jeśli coś Ci się naprawdę podoba – kup to. Jeżeli kusi Cię wyłącznie okazja cenowa, to lepiej odpuścić.
  • Wybieraj firmy godne zaufania. Niekiedy warto zapłacić więcej, ponieważ wówczas nie tylko zyskujesz lepszą jakość, ale też stawiasz na etyczny przemysł. Wiąże się to m.in. z ochroną środowiska i lepszą płacą dla wytwórców Twojego ubrania.

Prace konkursowe - Moda

Moda jest dla nas bardzo ważna – pozwala wyrazić siebie, a ubrania często traktujemy, jak drugą skórę.

Niestety nie wszystkie firmy odzieżowe dbają o środowisko naturalne. Co więcej, wielu z producentów ubrań nie zwraca uwagi na los ludzi, którzy je produkują w państwach takich jak Chiny czy Pakistan. Dlatego tak ważne jest, aby korzystać z mody rozsądnie i być świadomym konsumentem.

Czy wiesz, że...

  1. Milion ton odzieży trafia każdego roku na śmieci.
  2. Nadruki i aplikacje z tworzyw sztucznych albo wcale nie ulegają rozkładowi, albo proces ten trwa bardzo długo, przyczyniając się do zanieczyszczenia środowiska.
  3. Uprawa bawełny w Uzbekistanie zasilana była m.in. wodą z Morza Aralskiego. Zużyła jej tyle, że akwen wysechł po ok. 50 latach.
  4. Firmy modowe działające w Europie jeszcze w 2000 roku prezentowały średnio dwie kolekcje rocznie. W 2011 było to już pięć kolekcji, a dziś jest ich znacznie więcej. Najbardziej znane marki odzieżowe prezentują nawet do 24 kolekcji rocznie.

Greenwashing

Greenwashing to zjawisko o charakterze marketingowym. Wiele firm decyduje się na różnego rodzaju działania, które – pozornie – mają służyć poprawie stanu środowiska naturalnego. Prawdziwy cel jest jednak zgoła inny, a mianowicie chodzi wyłącznie o zysk. Dzięki sprawianiu wrażenia firmy starającej się być EKO łatwiej dotrzeć do klientów szukających wyrobów produkowanych w zgodzie z zasadami ekologii oraz ochrony środowiska.

Nazwa pochodzi od angielskiego terminu whitewashing (wybielanie), a w wolnym tłumaczeniu oznacza tyle, co ekościema. Badania agencji marketingu środowiskowego TerraChoice pokazują, że minimum jedną cechę greenwashingu można znaleźć w 98% zbadanych przez nią wyrobów.

Jak powstaje greenwashing?

Do greenwashingu dochodzi w momencie, gdy firma planuje zmianę (pełną lub częściową) działań promocyjnych w celu dotarcia do nowej grupy klientów. z reguły marki więcej czasu i pieniędzy przeznaczają na reklamę planowanych działań ekologicznych niż na ich faktyczną realizację. Przykładem może być sprzedaż nowych wyrobów, które powstają z dobrych materiałów, jednak bez jakichkolwiek starań o zminimalizowanie śladu węglowego, jaki powstaje przy ich produkcji.

Przykład greenwashingu

Przykład greenwashingu z życia wzięty to przypadek jednej z najbardziej znanych marek odzieżowych, która wprowadzając na rynek nową kolekcję, określiła ją mianem ekologicznej. Było to jednak wyłącznie ogólne hasło, bez jakichkolwiek szczegółów, co zwróciło uwagę norweskiego Rzecznika Praw Konsumentów.

Ostatecznie okazało się, że pomimo zapewnień ze strony marki o wykorzystaniu materiałów ze zrównoważonych źródeł – organicznej bawełny i poliestru z recyklingu, w rzeczywistości ich wpływ na środowisko był jeszcze gorszy. Dla przykładu:

  • materiał z linii Pinatex z nowej kolekcji powstał z przetworzonych liści ananasowych.
    Okazało się, że nie były one wolne od materiałów ropopochodnych;
  • przetworzenie liści ananasa wiązało się ze zużyciem ogromnej ilości energii, która pochodziła z nieodnawialnych źródeł.

Na co zwracać uwagę podczas zakupów?

Certyfikaty

Sprawdzaj certyfikaty umieszczone na produktach. Niestety, ale często firmy przyznają je same sobie, a ich wartość jest zerowa. Chodzi wyłącznie o zwiększenie sprzedaży, co wiąże się z generowaniem kolejnych odpadów.

Pakowanie

W przypadku wyrobów kosmetycznych sprawdź sposób pakowania produktu, jak też hasła wykorzystane przez firmę. Być może to puste działania, mające na celu zmanipulowanie konsumentów i ukrycie niewygodnych faktów – np. dotyczących testowania kosmetyków na zwierzętach.

Wizerunek eko

Mocny wizerunek firmy czy produktów, które są EKO, hasła, czy kolorowe opakowania, powinny wzbudzić Twoją czujność.

Natalia Tochwin
Kamila Pajda
Greenwashing